Ons onderwijs

Bij ons draait alles om meer dan alleen feiten kennen. We richten ons op praktische vaardigheden, een actieve houding én een solide basis in rekenen, taal en lezen.

Vormgevingselement
Contact
Groene school

Algemene informatie

Op de Wetering bieden we de vakken klassikaal aan binnen de jaargroep, maar we houden altijd rekening met verschillen tussen leerlingen. De leerkracht start de les met een duidelijke uitleg van het onderwerp of de vaardigheid. Door vragen te stellen of met behulp van wisbordjes checken we of de leerlingen de uitleg begrijpen en klaar zijn voor de verwerking.

Sommige leerlingen gaan daarna zelfstandig aan de slag, terwijl anderen juist wat langer bij de instructie blijven. Na de uitleg is er ruimte voor extra hulp in kleine groepjes of individueel – voor wie dat nodig heeft of aangeeft. Voor kinderen die meer aankunnen, is er verdiepingsstof beschikbaar vanuit de methode of in de vorm van extra uitdagend materiaal.

Zo zorgen we ervoor dat elk kind op zijn of haar niveau leert, niemand onnodig hoeft te wachten en ook snelle leerlingen geen belangrijke uitleg missen. Vooral bij vakken als rekenen, spelling en technisch lezen werkt deze aanpak prettig en effectief. In sommige gevallen bieden we individuele leerlijnen aan, wanneer een leerling op een vakgebied meer ondersteuning nodig heeft.

Vormgevingselement

Groepen op school

Op de Wetering werken we bij voorkeur met homogene groepen: leerlingen van dezelfde leeftijd in één leerjaar. Dit biedt rust en structuur en sluit goed aan bij onze manier van lesgeven.

Wanneer het nodig is vanwege leerlingenaantallen, werken we met combinatiegroepen waarin twee leerjaren worden samengevoegd. Bij de kleuters is dit altijd het geval: zij zitten in gemengde groepen van leerjaar 1 en 2. Dit sluit goed aan bij de manier waarop jonge kinderen leren: spelenderwijs en in hun eigen tempo, waarbij ze van en met elkaar leren.

    rugzak
    Vormgevingselement

    Invulling onderwijstijd 

    Kleutergroepen

    In de kleutergroepen werken we thematisch en sluiten we aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. We gebruiken de leerlijnen als basis en dagen de kinderen op een speelse manier uit in verschillende hoeken. Zo werken we doelgericht aan hun ontwikkeling, zonder dat het als ‘leren’ voelt.

    Bewegen is belangrijk op deze leeftijd. Daarom hebben de kleuters elke dag zowel in de ochtend als in de middag bewegingsactiviteiten. Dat kan binnen zijn, in het speellokaal of de middenruimte, maar ook lekker buiten. We zorgen voor een veilige, vertrouwde omgeving waarin kinderen op hun eigen tempo kunnen groeien, ontdekken en plezier maken.

    Leerjaar 3 t/m 8

    Vanaf groep 3 werken we met verschillende methodes voor rekenen, taal en lezen. Deze vakken nemen een belangrijk deel van de onderwijstijd in, omdat ze de basis vormen voor het verdere leren. Daarnaast is er natuurlijk ook aandacht voor wereldoriëntatie, Engels, burgerschap en creatieve vakken.

    Lees hier verder op de specifieke vakken.

    Vormgevingselement

    Extra uitdaging

    Voor leerlingen die, naast verdiepende en verrijkende opdrachten in de klas, behoefte hebben aan extra uitdaging, bieden we op de Wetering speciale groepen aan. Voor kleuters is er de Ontdekkers en voor oudere leerlingen zijn er plusgroepen.

    In deze groepen werken de kinderen samen met een leerkracht aan hun executieve vaardigheden, zoals plannen, doorzetten en reflecteren. Ze leren complexe problemen oplossen met behulp van het TASC-model (Think – Act – Solve – Check).

     

      whiteboard
      Vormgevingselement

      Extra hulp

      In en buiten de klas krijgen sommige leerlingen extra hulp van onze onderwijsassistenten, die nauw samenwerken met de leerkracht. Wanneer een kind behoefte heeft aan extra uitleg, bieden we extra instructie of begeleide verwerking aan.

      Als er meer ondersteuning nodig is, wordt de intern begeleider (onze kwaliteitscoördinator) betrokken. Samen met de leerkracht en eventueel andere specialisten kijken we wat een leerling nodig heeft om goed tot leren te komen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt.

       

      schoolschrift
      Vormgevingselement

      Weteringtijd

      We vinden het belangrijk dat leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Daarom werken we vanaf groep 3 met Weteringtijd: vaste momenten in de week waarop leerlingen zelfstandig aan hun leerdoelen werken. Ze krijgen opdrachten die passen bij hun niveau en werktempo. Dit kan extra oefenstof zijn, verrijking of verdieping.

      Bij de jongste leerlingen (groep 1-2) werken we met een kiesbord, waarin verplichte werkjes en vrije keuzes worden afgewisseld. Vanaf groep 3 groeit de zelfstandigheid stapsgewijs en leren kinderen zelf doelen stellen, plannen en reflecteren.

      De Weteringtijd draagt bij aan eigenaarschap, werkhouding en zelfstandigheid. 

      Effectieve instructie

      Rekenen

      Op de Wetering nemen we rekenen serieus. We willen dat alle leerlingen aan het eind van groep 8 een stevig rekenniveau hebben. Daarom werken we van groep 3 tot en met 8 met de methode Pluspunt.

      Onze ambitie: 100% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau (1F) en minimaal 50% het streefniveau (1S).

      Naast de methode gebruiken we extra hulpmiddelen zoals Bareka en Rekensprint. Deze geven ons inzicht in hoe een kind denkt bij het oplossen van sommen, zodat we beter kunnen aansluiten op wat elk kind nodig heeft.

      Dagelijks is er aandacht voor automatiseren (vlot en foutloos rekenen)

      Voor de verwerking van de rekenopgaven hebben we bewust gekozen voor potlood en papier. Zo stimuleren we het zorgvuldig noteren van tussenstappen en krijgen leerlingen goed inzicht in hun eigen rekenaanpak.

      .

      Middenbouw

      Taal

      Op onze school hechten we groot belang aan een sterke taal- en spellingsontwikkeling voor al onze leerlingen. Daarom maken we gebruik van de vernieuwde methode ‘Staal 2’ voor taal en spelling in de groepen 3 tot en met 8. 

      • Thematisch leren: Elk thema start met een boeiende introductie, zoals een raadsel of een korte les, die de nieuwsgierigheid van de leerlingen prikkelt en hen actief betrekt bij het onderwerp.

      • Spelling en grammatica: ‘Staal 2’ hanteert een gestructureerde opbouw voor spelling en grammatica, waardoor leerlingen een vast ritme ervaren en sneller vertrouwd raken met de lesstof. 

      Door te werken met ‘Staal 2’ streven we ernaar om het taal- en spellingsniveau van alle leerlingen te verhogen, zodat zij met vertrouwen en vaardigheid kunnen deelnemen aan de maatschappij.

      Effectieve instructie

      Lezen

      Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van elk kind. We willen dat onze leerlingen niet alleen technisch goed leren lezen, maar ook vooral plezier beleven aan boeken.

      In groep 3 starten we met Lijn 3, een methode voor aanvankelijk lezen. Vanaf groep 4 werken we met Estafette, waarmee leerlingen oefenen in het vloeiend en nauwkeurig lezen. In de bovenbouw onderhouden we de leesvaardigheid met stillezen, duo-lezen en leesactiviteiten zoals theaterlezen en voorlezen aan elkaar.

      Naast de methode lezen de kinderen dagelijks in een zelfgekozen boek of in duo’s. Dit bevordert het leesplezier en sluit aan bij het eigen niveau. 

      Ook in de kleutergroepen wordt de basis gelegd voor leren lezen. We besteden daar veel aandacht aan klanken, rijmen en het herkennen van letters – allemaal spelenderwijs.

      Met dit brede en doordachte aanbod zorgen we ervoor dat ieder kind op zijn of haar eigen niveau groeit in lezen, met vertrouwen én plezier.

      .

      Middenbouw

      Burgerschap

      Op de Wetering vinden we het belangrijk dat kinderen opgroeien tot betrokken, respectvolle en zelfstandige burgers. Daarom besteden we in alle groepen aandacht aan burgerschap – niet als los vak, maar als onderdeel van ons hele onderwijs.

      We leren kinderen samenleven, omgaan met verschillen en hun mening vormen en verwoorden. Ze leren over democratie, respect, verantwoordelijkheid en meedoen in de samenleving – ook digitaal. We oefenen dit in de klas, in projecten én via de leerlingenraad (en jeugdraad), waarin kinderen meedenken en meepraten over wat er speelt op school.

      Met thema’s uit de actualiteit, aandacht voor elkaars cultuur en overtuiging, en lessen over onderwerpen als duurzaamheid, sociale media en samenwerken, bereiden we kinderen voor op hun plek in de wereld van nu én morgen. Zo maken we samen werk van goed burgerschap.

      Effectieve instructie

      Wereldoriëntatie

      De wereld om zich heen begrijpen en waarderen, dat vinden we belangrijk voor onze leerlingen. Daarom bieden we vanaf groep 5 wereldoriëntatie aan met de methodes Naut, Meander en Brandaan. 

      • Naut richt zich op natuur en techniek. Leerlingen ontdekken onderwerpen zoals biologie, natuurkunde, scheikunde, het heelal en duurzaamheid. Ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden zoals ecologisch denken en systeemdenken.

      • Meander behandelt aardrijkskunde. Kinderen leren de wereld waarnemen, begrijpen en waarderen. Topografie wordt aangeboden met duidelijke kaarten, foto’s en teksten, en sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen.

      • Brandaan focust op geschiedenis. Leerlingen ontdekken hoe het verleden invloed heeft op het heden. Elke les start met een actuele foto, waarna ze het verleden induiken om verbanden te leggen tussen toen en nu.

      Middenbouw

      Engelse taal

      Door in de basisschool al Engels aan te bieden, raken de kinderen al vroeg vertrouwd met een vreemde taal en wordt aandacht besteed aan de functie van Engels als belangrijke internationale taal. De lessen Engels worden gegeven vanaf groep 1. De methode die we daarbij gebruiken heet: “Groove me”. Dit is een methode waarbij we vooral de mondelinge communicatie in het Engels stimuleren op een speelse
      manier met het gebruik van eigentijdse popmuziek.