Onze school

Bij ons draait alles om meer dan alleen feiten kennen. We richten ons op praktische vaardigheden, een actieve houding én een solide basis in rekenen, taal en lezen.

Vormgevingselement
Contact
Vormgevingselement

Waar we voor staan

Missie

Onze missie is het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs, waar zelfontplooiing en leren een vanzelfsprekendheid is voor ieder kind. Dit doen we door een klimaat te scheppen van veiligheid, structuur en rust.

Visie

“Samen in ontwikkeling! “Kennis, veiligheid, vertrouwen en vaardigheid om te groeien.”

Vormgevingselement

Identiteit

Een plek waar iedereen welkom is

Op Samenlevingsschool De Wetering is iedereen welkom – kinderen, ouders én leerkrachten. Wij zijn er voor alle kinderen, ongeacht hun afkomst of levensovertuiging. Juist de ontmoeting tussen mensen met verschillende achtergronden vinden wij waardevol. Daar maken we bewust ruimte voor, omdat we geloven dat je van en met elkaar leert.

In ons levensbeschouwelijk onderwijs draait het om de ontwikkeling van een stevige, persoonlijke identiteit. We willen kinderen een hechte basis meegeven voor hun rol in de samenleving. Ze mogen bij ons verschillend zijn, leren kritisch denken en omgaan met anderen op een open, respectvolle en nieuwsgierige manier.

Kinderen maken kennis met verhalen en levensvragen uit diverse tradities. Ze worden uitgenodigd om die verhalen te onderzoeken, er vragen over te stellen en hun eigen ervaringen te delen. Zo stimuleren we zelfstandig denken en helpen we kinderen betekenis te geven aan de wereld om hen heen.

Onze leerkrachten sluiten aan bij de inbreng van kinderen, spelen in op wat er leeft in de samenleving en begeleiden gesprekken waarin we samen op zoek gaan naar wat waardevol is. Zo verbinden we levensbeschouwelijk onderwijs aan samen leven, actief burgerschap en sociale samenhang.

Effectieve instructie

Kennis

De basisvaardigheden rekenen, taal en lezen zijn essentiële bouwstenen in ons onderwijs. Kennis is meer dan het weten van feiten. Het gaat ook over praktische vaardigheden en een actieve houding. Dit bepaalt uiteindelijk hoe een leerling handelt in een werk-, maatschappelijke-of sociale situatie. Kennis als voorwaarde voor handelen.

Middenbouw

De leerling

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid willen we behouden en versterken in een wereld die voortdurend verandert. We stimuleren een positieve, respectvolle en kritische houding en leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling én bij te dragen aan hun omgeving.

Effectieve instructie

De leerkracht

De leerkracht doet ertoe. Hij kent de leerlingen en weet waar hun ontwikkelingskenmerken overeenkomen of verschillen. De leerkracht stemt de lesstof middels betekenisvolle ervaringen hierop af. Hij legt uit, ziet, luistert, bemoedigt, ondersteunt, bewaakt grenzen en enthousiasmeert.

Middenbouw

Ouders

Ouders en verzorgers zijn de basis in de ontwikkeling van kinderen. Zij hebben een essentiële rol op onze school. We investeren in wederzijds vertrouwen als basis voor een goede relatie. 

Effectieve instructie

Evalueren

Bij leren hoort evalueren. Terugblikken op je werk. Niet om te oordelen maar om van te leren. Fouten maken mag! Dat hoort bij ontwikkelen, net als leren lopen wanneer je bij je eerste stapjes valt en (soms met een beetje hulp) weer opstaat. Ook onze leerkrachten evalueren. Zij stellen zichzelf de vraag wat zij kunnen verbeteren in hun aanpak voor de groep of individuele ontwikkeling van een leerling. Evalueren voor een passende ontwikkeling voor ieder kind.

Vormgevingselement

Het team

Op onze school staat een enthousiast en betrokken team van zo’n 20 professionals klaar voor de kinderen. Onze leerkrachten zijn bevlogen en deskundig. Naast de leerkrachten zijn er onderwijsassistenten die kinderen extra ondersteuning bieden waar dat nodig is. Ook werken er leerkrachten in opleiding bij ons, die met frisse ideeën en actuele kennis bijdragen aan het onderwijs én zelf bij ons leren en groeien.

De kwaliteitscoördinator bewaakt en versterkt samen met het team de onderwijskwaliteit, en de directie zorgt voor heldere aansturing en verbinding. Samen vormen we een hecht en professioneel team dat gelooft in de kracht van samenwerking – met elkaar, met kinderen én met ouders

Team De Wetering
Vormgevingselement

Schooltijden 

Op onze school geldt een vijf gelijke dagen model, wat inhoudt dat er vijf identieke schooldagen zijn zonder vrije middag.

Maandag: 08:30 uur – 14:00 uur 
Dinsdag: 08:30 uur – 14:00 uur 
Woensdag: 08:30 uur – 14:00 uur 
Donderdag: 08:30 uur – 14:00 uur 
Vrijdag: 08:30 uur – 14:00 uur 

Iedere dag is de inloop op school vanaf 08:25 uur. Voor en na de schooltijden is er de mogelijkheid voor Voorschoolse en Naschoolse opvang. 

VSO / BSO

Vormgevingselement

Voor de voor- en naschoolse opvang (VSO en BSO) werken wij samen met Partou en GO! Kinderopvang. Beide organisaties bieden opvang in een eigen lokaal binnen onze school. Zo is de overgang tussen school en opvang soepel en vertrouwd voor de kinderen. Ouders kunnen rekenen op een veilige en gezellige omgeving, waarin kinderen ook buiten schooltijd kunnen spelen, ontspannen en zich verder ontwikkelen.